Amerikaanse wetenschappers hebben onderzoek gedaan naar de relatie tussen hersenactiviteit en de mate van populariteit van muzieknummers.
Er bleek dat wanneer een muzieknummer door de proefpersoon goed werd gevonden, er bij deze persoon een hogere activiteit was in de nucleus accumbens. Dit hersengebied is betrokken bij het ervaren van plezier en genot.
De onderzoekers lieten tiener naar bepaalde nummers luisteren en keken daarbij naar de hersenactiviteit die het nummer opriep. Een paar jaar later werd er gekeken hoe vaak de muziek werd gekocht en dus hoe populair de muziek was geworden. Nu is er niet direct te voorspellen op het liedje een nummer 1 hit zal worden. Maar wel is er een relatie gevonden tussen de mate van hersenactiviteit en het aantal keer een album is verkocht. Zo bleek de hersenactiviteit in 30 procent van de gevallen goed te kunnen ‘voorspellen’ of een nummer populair zou worden. De hersenactiviteit was echter nog beter in het voorspellen of een nummer géén hit zou worden. In 90 procent van de gevallen bleek deze voorspelling juist te zijn.
Wel is er kritiek op het onderzoek, omdat er maar 27 proefpersonen meededen en deze allemaal tieners waren. Toch denken de onderzoekers dat hun resultaten heel bruikbaar en betrouwbaar zijn.